zaterdag, oktober 21, 2006

*(D)* Bezoek aan het Piedmont College 20 okt.



Het bezoek aan een Community College is altijd een belevenis. De openheid, het enthousiasme en de trots zijn aanstekelijk.
Piedmont College is heeft 76.000 (28.000 per trimester) studenten en is daarmee het vierde Community College in de USA. Er lopen 160 nationaleiten rond en ze hebben 800 personeelsleden.
Ze leveren distance learning over heel US en daarbuiten en hebben een grote rol in innovatie en in de league of innovation. Indrukwekkend voorbeeld is hun nieuwe opleiding voor Simulation, & Games Development.
Hun dean, Rod Townley, ontving ons en begeleide het bezoek de hele dag en was bovendien 's avonds als gastspreker op de kennisnetavond waar hij zijn visie gaf op de toekomst van beroekpsonderwijs. Globalisering en open bestel moeten we oppakken als de uitdaging om te komen tot intensieve (inter)nationale samenwerking.
's middags heb ik een gesprek gearrangeerd met Malik Rahman, de CIO van de information Technology services. Met nog vier collega's kregen we een persoonlijke master class van 2,5 uur over de organisatie van zijn dienst.
Opvallend zijn de getalsverhoudingen personeel: van de 800 personeelsleden werken er 120 in zijn dienst. Zowel technical designers als helpdeskfunctionarissen als applicatie- en netwerkbeheerders vallen daaronder. Hun digitale inschrijfprogramma, hun monitoringsysteem en hun servicegerichtheid zijn daarbij opvallend. Malik had zeer eenvoudige rechte principes aan de hand waarvan het beleid wordt opgezet.
Afdelingen maken keuzes voor leeromgevingen. Zij ondersteunen dat. Monopolyposities worden niet gekozen maar blackboard is het grootste platform. Er wordt bewust gestreefd naar gebruik van open source (in dit geval Moodle) waarbij het uitgangspunt is dat het alleen wordt gebruikt als hij het met zijn dienst kan ondersteunen of de ondersteuning van buiten kan worden ingekocht.
De diensten in zijn service werken zo samen dat de klant steeds door de beste persoon wordt geholpen.
Oja, als in het eerste sollicitatiegesprek van een nieuwe medewerker het woord klantvriendlijkheid niet valt wordt de persoon in kwestie niet aangenomen.... en bij voorkeur nemen ze mensen met een horecaopleiding of ervaring.....
't is maar dat je 't weet

Geen opmerkingen: